Hur du aktiverar och använder den nya tjänsten iMessage

Igår släpptes äntligen iOS 5 och trots att enormt många personer världen över hade stora problem med att uppdatera på grund av den stora belastningen på Apples servrar så borde de flesta som ville uppdatera lyckats vid det här laget. Då den nya versionen innehåller mer än 200 nya funktioner och förbättringar blir det väldigt mycket att skriva, men vi tänkte ändå försöka förklara en del av de nya funktionerna, och vi tänkte börja med iMessage.

Tidigare har iOS, precis som alla andra operativsystem/telefoner endast tillhandahållit en vanligt SMS-tjänst, men i och med iOS 5 har vi nu som sagt fått en ny tjänst när det kommer till meddelanden. Denna tjänst gör det möjligt för dig som användare att skicka SMS & MMS via mobilnätet (med andra ord gratis/utan den vanliga kostnaden för SMS/MMS) till andra med en iPhone/iPad/iPod (förutsatt att de har installerat iOS 5 på sina enheter).

Hur fungerar då detta med iMessage och hur ställer man in det?

För att aktivera iMessage så skall du först gå till Inställningar –> Meddelanden.

När du väl är inne där så kommer du att se flertalet alternativ som du kan ställa in:

iMessage = här aktiverar/avaktiverar du själva tjänsten
Skicka läst-kvitton = Aktiverar du detta alternativ tillåter du andra att se om du läst deras meddelanden
Skicka som SMS = Är det så att din kompis inte har aktiverat iMessage-funktionen eller om polaren kanske inte har uppdaterat sin iPhone till iOS 5 så skickas meddelandena istället som ett vanligt SMS. En väldigt bra funktion att ha aktiverad med andra ord.
Ta emot på = Här inne kan du se ditt Apple-ID, ditt telefonnummer samt din e-post. Denna information används för att andra skall kunna se om du har iMessage eller inte (vi återkommer till det längre ner).

MMS-meddelanden = aktivera detta alternativ om du vill kunna ta emot MMS (inställningarna för detta sker via din operatör och inställningarna läggs in i Inställningar –> Allmänt –> Nätverk –> Mobilt datanätverk –> MMS)
Visa ämnesfält = vill du kunna se ämnesfält i dina meddelanden aktiverar du detta alternativ
Antal tecken = vill du kunna hålla koll på hur många tecken ditt meddelande innehåller kan du aktivera detta (t.ex. om du bara vill skicka 1st meddelande till din vän och inte slösa mer än 160 tecken på honom/henne)

Hur märker jag om min kompis har aktiverat iMessage eller inte då?

Här har lyckligtvis Apple gjort det väldigt lätt för oss användare. Som vi nämnde lite tidigare i detta inlägg så kopplas iMessage till ditt Apple-ID/telefonnummer direkt i telefonen, och när detta är aktiverat kommer alla andra som också har iMessage aktiverat att se om personen har det aktiverat eller inte. Skillnaden mellan ett vanligt SMS och ett iMessage-meddelande är färgen på ”bubblorna” i SMS-applikationen. Dessutom säger telefonen till om du har skickat ett iMessage-meddelande eller inte. Du kan även märka det innan du skickar iväg SMS:et genom att ”Skicka-knappen” blir blå för iMessage och grön för vanliga SMS som vanligt.

(Vanligt SMS vs iMessage)

Vi hoppas att ni efter denna lilla genomgång har blivit lite klokare gällande iMessage, men om ni har några frågor så får ni gärna slänga iväg en kommentar så skall vi hjälpa er på bästa sätt 🙂

Värt att notera är att meddelanden via iMessage utnyttjar mobilnätet, så har du ett kontantkort/abonnemang utan mobilsurf aktiverad så kan det kosta dig lite pengar då du oftast betalar för varje MB som du gör av med. Är du uppkopplad på WiFi så kostar det naturligtvis ingenting.

Kända störningar i tjänsten:

 

Kolla Apples statussida för iCloud för den senaste statusen på tjänsterna.

Jag har problem med iMessage! – Uppdatering 2015-10-06

Sedan vi skrev detta inlägg i mitten av oktober förra året har vi noterat flertalet saker. Förutom att detta är det mest lästa inlägget på sidan varje dag (!) och även det mest kommenterade inlägget på sidan så har vi även noterat att en hel del av er verkar ha problem med att aktivera iMessage, skicka meddelanden, få ert nummer som avsändare istället för e-mail osv. Genom att läsa igenom kommentarerna nedan borde ni kunna finna ert problem (och förhoppningsvis även lösningen), och för er som har hittat andra ev. lösningar så får ni mer än gärna dela med er av dessa och på sätt kanske hjälpa andra med samma problem! 🙂

Snabblänkar till de lösningar som hittills tagits upp i kommentarerna och som framkommit på annat hål (uppdateras löpande!)
* Ställa in uppringnings-ID
* Byta uppringnings-ID från telefon till e-post och sedan tillbaka igen
* Logga ut från ditt Apple-ID och logga in igen
* Stänga av iMessage samt Facetime
* Kontrollera att ditt telefonnummer är registrerat på ditt Apple-ID
* Ställ in rätt datum, tid samt tidszon på din telefon
Internationell Assist samt trycka Avbryt istället för OK vid aktivering
* Kolla över ditt abonnemang så att iMessage inte är ”spärrat”
Kolla att ditt telefonnummer är inställt korrekt och gör en ”hård omstart”
* Återställ nätverksinställningarna (iOS 7)
* Kolla så att ditt abonnemang/kontantkort verkligen har ett SMS-saldo (tack Christer!)
* Avaktivera ditt telefonnummer från iMessage med hjälp av Apples egna verktyg
Uppdatera till iOS 9.0.2 (då detta enligt Apple kan lösa iMessage-problem för er som uppgraderat till iOS 9)

Har ni problem som ännu inte tagits upp i kommentarerna får ni naturligtvis fråga så ska vi försöka hjälpa er så gott det går!